Vanaf 2016 gepubliceerd in Governance Update.
Scherp toezicht kan niet zonder vertrouwen
Maar (hoe) is vertrouwen te ’sturen’?
Alles draait om vertrouwen …., zo wordt vaak gezegd. Ook in de bestuurskamers weet iedereen hoe belangrijk vertrouwen is… Lees verder >
Één- of meerhoofdige Raad van Bestuur?
Een klassiek puzzel, wat werkt het beste?
Er zijn weinig onderwerpen waar zoveel verschillende meningen over bestaan als de vraag wat de ideale omvang… Lees verder >
Topprofessional én bestuurder: een fatale combinatie?
Duaal bestuur als oplossing
Doctor in the lead is een gevleugelde uitspraak in de ziekenhuiswereld. Net als in andere sectoren waarin… Lees verder >
360° feedback bij de beoordeling van bestuurders?
Objectiviteit, rijke informatie en een goed gesprek
Toezichthouders hebben tegenwoordig een actieve rol, ze staan minder op afstand dan voorheen. Mede door debacles… Lees verder >
De zachte kant van integriteit: gedag en cultuur
Vier manieren om integriteit te sturen
Geregeld verschijnen berichten in de pers over integriteitsschendingen. Soms betreft het echte fraudegevallen… Lees verder >
Gevraagd als toezichthouder: teamplayer die zich niet conformeert
Het gevaar van groupthink en de Abilene paradox
In een raad van toezicht (rvt), die net is gestart in de nieuwe samenstelling, ontstaat een flink meningsverschil… Lees verder >
Responsible Leadership, what else?
Deze tijd vraagt om verantwoordelijk leiderschap
De huidige eisen aan bestuurders en toezichthouders laten zich in twee woorden samenvatten… Lees verder >
Complexiteit vraagt om post-heroïsch leiderschap
Gedeeld leiderschap heeft de toekomst
Het is voor bestuurders een voortdurende opgave om nieuwe ontwikkelingen bij te houden. De informatieoverload… Lees verder >
Voorkom struikelen vlak voor de eindstreep
Waarom gaan toppers aan het einde van hun carrière disfunctioneren?
Het komt geregeld voor dat managers, bestuurders en topprofessionals in de laatste fase… Lees verder >
Medewerkers als aandeelhouders, waarom niet?
Eís niet alleen eigenaarschap van medewerkers, maar máák ze eigenaar
De piloten van KLM krijgen een belang van 4,5% in het moederbedrijf Air France-KLM… Lees verder >